Brandforebyggelse handler ikke kun om at have det rigtige udstyr stående. Det handler i høj grad også om, at det bliver brugt rigtigt og i tide. Mange virksomheder i hotel- og restaurationsbranchen risikerer uden at være opmærksomme på det at stå uden forsikringsdækning, hvis uheldet er ude.

En dom fra Retten i Randers viser, hvor galt det kan gå, når medarbejdere ikke er ordentligt instrueret i brandslukning. I sagen blev en café i Jylland nægtet erstatning, fordi en medarbejder ikke forsøgte at slukke en brand med det brandtæppe, der lå klar ved frituregryden. Selvom udstyret var til stede, vurderede retten, at sikkerhedsforskrifterne i forsikringsaftalen ikke var overholdt, fordi medarbejderen ikke var instrueret i, hvordan det skulle bruges.

Sagen understreger vigtigheden af, at medarbejdere løbende instrueres med praktiske øvelser, og at virksomheden har dokumentation for denne gennemgang. Selvom lovgivningen ikke direkte kræver, at medarbejdere gennemfører brandslukningskurser, kan det i praksis gøre en stor forskel – både for sikkerheden og for muligheden for at få erstatning, hvis en brand opstår.

Dansk Brand & Sikring (DBI) anbefaler, at man spørger sig selv, hvordan man bedst muligt sikrer, at medarbejderne handler korrekt i en presset situation. Har man sendt sine medarbejdere på kursus, hvor de har prøvet at bruge udstyret, har man gjort, hvad man kunne og det kan være afgørende i en eventuel erstatningssag, påpeger DBI.

Hos HORESTA er man helt enig i den udlægning.

"Det er fornuftigt at have fokus på instruktion og dokumentation, når det gælder brandsikring. Det kan være med til at beskytte både medarbejdere, gæster og virksomhedens økonomi, hvis uheldet skulle være ude," siger Kaare Friis Petersen, erhvervsjuridisk chef i HORESTA.

For som den jyske café måtte sande, er det ikke nok at have udstyret. Det skal også bruges rigtigt. Ellers kan det få konsekvenser – både økonomisk og sikkerhedsmæssigt.

HORESTA har en samarbejdsaftale med Dansk Brand- og sikringsteknisk institut (DBI), som klæder medlemmerne godt på i forhold til at få styr på brandsikkerheden.

Læs mere om fordelspakken

Husk momsfristen den 2. juni – undgå rykkere og gebyrer

Snart skal der igen indberettes moms. Den 2. juni er der frist for virksomheder, der afregner moms kvartalsvist. Skattestyrelsen opfordrer til at være ude i god tid – og HORESTA minder om, at der er hjælp at hente, hvis du er i tvivl om reglerne.

Log ind